Jeżeli zastanawiasz się, czy potrzebujesz autorespondera, od nas usłyszysz zdecydowaną odpowiedź: tak! Uznajemy, że każda firma lub sklep internetowy może skutecznie wykorzystać automatyczny cykl wiadomości, aby zwiększyć efektywność działań marketingowych oraz sprzedaż. W naszym artykule przeczytasz, czym jest autoresponder oraz jakie są jego najpopularniejsze rodzaje.
 
Autoresponder a newsletter – różnice
 
Pierwsze skojarzenie z nazwą przywołuje najprostszy rodzaj automatycznej odpowiedzi związanej z pocztą elektroniczną: kiedy wyjeżdżasz na urlop, to zwykle ustawiasz informację zwrotną do osób, które chcą się z skontaktować pod Twoją nieobecność. 
W niniejszym artykule skupimy się jednak na działaniach związanych z marketingiem. 
W tej odmianie autoresponder jest sekwencją wiadomości email, które są automatycznie wysyłane do określonego segmentu osób z Twojej bazy newsletterowej. Wywoływane są przez określone wydarzenie, takie jak zapisanie się subskrybenta, konkretny rodzaj jego zachowania podczas przeglądania sklepu czy strony, porzucenie koszyka, pobranie pliku PDF lub zakup produktu. 
Czas wysyłki oraz treść autorespondera tworzy się z wyprzedzeniem i konfiguruje tak, aby został wysłany w odpowiednim czasie lub po wykonaniu przez użytkownika konkretnej akcji.
 
Jakie zatem są różnice pomiędzy newsletterem a autoresponderem? Newsletter to jednorazowa wiadomość email, wysyłana do wybranego segmentu lub całej posiadanej bazy kontaktów. Nadrzędnym celem w tym przypadku jest informowanie klientów lub użytkowników dopisanych do listy o bieżącej ofercie marki, promocjach lub o aktualnościach w Twojej firmie. Z kolei autoresponder to rodzaj komunikatu ustawionego automatycznie, może być jednorazowy lub wysyłany w sekwencji i określonych odstępach czasowych, na przykład każdego piątego, dziesiątego i dwudziestego dnia miesiąca. Jest wysyłany w odpowiedzi na konkretne zdarzenie lub zachowanie użytkownika.
 
Autorespondery cykliczne i warunkowe
 
Według najbardziej podstawowej klasyfikacji autorespondery można podzielić na dwa typy, określane umownie jako:
 
cykliczne – wysyłka wiadomości e-mail w określonych odstępach czasu, zgodnie z zaplanowanym harmonogramem (np. co trzy dni przez 21 ).

warunkowe – wysyłka następuje, kiedy użytkownik spełni określony warunek, przykładowo kliknie w link lub porzuci koszyk przed sfinalizowaniem zakupów.
 


Rodzaje autoresponderów
 
Dla pełnego obrazu i inspiracji przedstawiamy kilka popularnych rodzajów autoresponderów.
 
– autoresponder powitalny
 
Jest to wiadomość, którą otrzymuje się po dopisaniu do listy newsletterowej. Co może zawierać taki autoresponder powitalny? Możesz w nim umieścić na przykład link do pobrania darmowej wiedzy (e-book), podziękowanie za subskrypcję lub listę najpopularniejszych tekstów ze specjalistycznego bloga, jeżeli zależy ci na wygenerowaniu ruchu na stronie.
autoresponder wspierający up-selling lub cross-selling
 
Cross-selling jest inaczej nazywany sprzedażą krzyżową. To działanie marketingowe polegające na sprzedawaniu produktu lub usług uzupełniających (komplementarnych). Użytkownik kupuje farbę do malowania ścian? Zaproponuj mu również wałek, folię malarską i zestaw pędzli. 
Wiele sklepów internetowych, wśród nich tacy giganci jak Amazon, korzysta z cross-sellingu. Na stronie internetowej widzisz sekcję „kupujący wybrali również”, a tam kilka dodatkowych rzeczy, które możesz kupić. Autoresponder wspierający takie działania to skuteczne narzędzie sprzedażowe.
 
Z kolei up-selling (lub inaczej sprzedaż dodatkowa) polega na proponowaniu użytkownikowi innego produktu lub usługi w powiązaniu z pierwotnym zakupem. 
Za pomocą autorespondera uświadom użytkownikowi, że produkt, który przeglądał lub kupił, istnieje w innym wariancie, a może rozważy jego zakup.
 
– autoresponder posprzedażowy
 
Projektując autoresponder po dokonanej przez użytkownika transakcji możesz poprosić o recenzję produktu lub ankietę satysfakcji. Koncepcja, żeby ostatnim, otrzymanym mailem, była informacja “zamówienie zostało wysłane”, nie jest właściwa pod kątem budowania dobrych i długofalowych relacji. Wiadomości posprzedażowe podtrzymują dialog z użytkownikiem. Sprawiają, że czuje się ważny. Zadawanie pytań o poziom obsługi lub zadowolenie z zakupów buduje więź i poczucie, że nie jest jednym z wielu kupujących, a osobą, której głos i zdanie się liczy, a Twoja firma to docenia.
 
Autoresponder posprzedażowy służy również poinformowaniu klienta o polityce zwrotów, może również podsunąć formularz kontaktowy, instrukcję obsługi zakupionego przedmiotu lub link do FAQ. W jakim czasie podjąć wysyłkę takiego autorespondera? Wszystko zależy od produktu lub usługi, którą sprzedajesz. Jeżeli jest to farba do ścian, to odczekaj tydzień lub dwa, bo dopiero wtedy farba może zostać użyta. Z kolei autoreponder z informacjami i instrukcjami możesz wysłać od razu po odbiorze przesyłki.
 
– autoresponder – cykl edukacyjny (lead nurturing)
 
Z definicji lead nurturing to proces rozwijania relacji z potencjalnymi kupującymi na każdym etapie ścieżki sprzedaży. Koncentruje wysiłki marketingowe i komunikacyjne na wsłuchiwaniu się w potrzeby potencjalnych klientów oraz na dostarczaniu im potrzebnych informacji i odpowiedzi. Najprościej rzecz ujmując to cykl wiadomości z treścią edukacyjną. Przesyłane treści mają na celu pomóc użytkownikowi w podjęciu decyzji zakupowej.
 
Nadrzędnym celem lead nurturingu jest budowanie i pielęgnowanie relacji z potencjalnymi kupującymi, którzy w danym momencie jeszcze nie są gotowi do sfinalizowania zakupów, ale w niedalekiej przyszłości mogą się na to zdecydować. Dodatkowo technika polega na kształceniu potencjalnego klienta w zakresie Twoich produktów, budowaniu świadomości i zaufania do marki. Te wszystkie działania mogą zaowocować tym, że klient zdecyduje się na zakup.