Na zadania marketingowe firm składają się zarówno skomplikowane projekty jak i zadania łatwiejsze, ale przy tym żmudne i czasochłonne. Wdrożenia oraz aktywne prowadzenie działań bywa trudne szczególnie w małych firmach, w których często brakuje czasu i zasobów pozwalających zajmować się wszystkim samodzielnie lub w oparciu o kompetencje „własnego zespołu”. Wprowadzenie marketing automation pozwala na zautomatyzowanie obsługi części z nich. 
Do korzyści z poprawnego wdrożenia automatyzacji zalicza się m.in ograniczenie błędów związanych z tzw. „czynnikiem ludzkim”, usprawnienie tempa działania procesów, poprawę produktywności, a także – co bardzo istotne – bardziej profesjonalny odbiór działań marki w oczach klientów. 

 
Warto wiedzieć, że komunikacja email marketingowa to dziedzina, w której automatyzacje są dziś wykorzystywane bardzo często, co potwierdzają branżowe raporty.


 
Oto kilka przykładów zastosowania marketing automation, które mogą nie tylko pomóc w prowadzeniu marketingu w małej firmie, ale także przyczynić się do zwiększenia przychodów i rozwoju biznesu.
 
1. Wiadomości powitalne
 
Po zapisie na newsletter w sklepie lub serwisie, subskrybenci oczekują wiadomości powitalnej, tak jak po wejściu do sklepu stacjonarnego spodziewają się przywitania przez sprzedawcę. Zgodnie z raportem Experian, wiadomości powitalne notują Open Rate na poziomie 58% i CTR-y wynoszące prawie 15%. Taka wiadomość pokazuje, „że nam zależy”, buduje związek marki z nowym klientem, utrwala świadomość, jest też okazją do przeprowadzenia wstępnej segmentacji, przydatnej w późniejszych działaniach marketingowych. W wiadomości powitalnej możemy zapytać użytkownika o jego zainteresowania i sprecyzować preferencje na potrzeby strategii komunikacji.
 
2. Wykorzystanie specjalnych okazji
 
W relacjach z klientami warto pamiętać o rocznicach i świętach, aby wykorzystać je jako okazje do kontaktu. Narzędzia marketing automation zareagują zgodnie z ustalonymi wcześniej regułami, kiedy nadejdą zdefiniowane, istotne daty. Drobne prezenty w postaci kodu rabatowego lub same miłe słowa podziękowań, pomogą zbudować pozytywną świadomość i zachęcić do ponownej wizyty w serwisie lub sklepie.
 
3. Ratowanie porzuconych koszyków
 
Klienci porzucający koszyk to rzeczywistość każdego sklepu internetowego. W niektórych krajach, takich jak Wielka Brytania, skala tego zjawiska sięga prawie 70%. Jak pokazują badania firmy Genesys, aż 78% sklepów internetowych nie podejmuje próby kontaktu z klientem, który porzucił koszyk. Tymczasem działania marketing automation mogą skłonić użytkownika do dokończenia transakcji. Najczęściej wykorzystywaną automatyzacją jest w tym wypadku email skłaniający do powrotu do porzuconych koszyków, wysyłany po opuszczeniu strony. Wiadomość ta przypomina o produktach, których nie kupił. Przyjmuje się, że powinno się wysyłać 2-3 takie wiadomości w odpowiednich odstępach czasu. Tworząc wiadomości do osób, które przerwały proces zakupowy warto wziąć pod lupę powody zdarzeń, aby oddziaływać za pomocą dopasowanych komunikatów. Istotnym wsparciem może być również w tym przypadku doświadczenie specjalistów znających specyfikę marketing automation i ecommerce.
 
4. Kampanie posprzedażowe
 
Marketing nie kończy się w momencie sfinalizowania transakcji. Warto pamiętać, że klient, który już raz dokonał zakupu w sklepie, czy skorzystał z serwisu jest bardziej skłonny by do niego wrócić. To solidna podstawa do dalszych działań. Warto pokazać, że nasza firma jest aktywna w działaniach i zaangażowana oraz, że zależy jej na utrzymaniu relacji z klientem. Dzięki narzędziom marketing automation możemy wysłać do niego wiadomość zawierającą porady dotyczące użytkowania produktu, poprosić o recenzję, zaprosić do programu lojalnościowego lub zaproponować rabat na kolejne zakupy.
 
5. Specjalne oferty i komunikacja dla lojalnych klientów
 
Nowi subskrybenci są ważni, ale to lojalni klienci są często prawdziwym skarbem dla biznesu: są źródłem zysku, mogą pełnić rolę ambasadorów marki, zostawiają nam sporo danych. Firmy często zaniedbują takich lojalnych i bezproblemowych klientów, koncentrując się na pozyskiwaniu nowych. Taka sytuacja nie musi być skutkiem błędnej polityki firmy, często wynika po prostu z braku czasu lub zasobów. Z pomocą przychodzą narzędzia marketing automation – dzięki nim możemy zadbać o lojalnych klientów, wyróżniając ich przygotowując specjalnie dla nich ofertą, niedostępną dla pozostałych.
 
6. Monitorowanie ruchu na www i segmentacja bazy adresowej
 
Segmentacja bazy to jedna z kluczowych kwestii w email marketingu. Dzięki niej dostarczamy dopasowane wiadomości odpowiednim osobom. A jak wiadomo, właściwie skierowana treść to wyższe wskaźniki otwarć, kliknięć i konwersji. Dane, które możemy zebrać przy zapisie do newslettera, takie jak płeć i wiek, nie są jednak wystarczające dla precyzyjnego dopasowania dostarczanych treści. Narzędzia do automatyzacji potrafią przypisać osobę do konkretnego segmentu na podstawie monitorowania jej zachowania, odwiedzanych stron www oraz klikanych linków. Wiedząc, czym dany użytkownik się interesuje, jakie produkty ogląda, jakie artykuły czyta, mamy dużo większe prawdopodobieństwo właściwego dopasowania produktów, wysyłanych treści i czasu komunikacji.
  

7. Oczyszczanie bazy adresowej
 
Dbanie o bazę adresową to nie tylko jej odpowiednia segmentacja, ale również oczyszczanie – zwane „higieną”. Choć wiele firm opiera się przed wstrzymywaniem komunikacji do osób, które nie reagują, warto dbać o regularne usuwanie nieaktywnych kontaktów. Mechanizmy marketing automation i systemów mailingowych można wykorzystać do wyodrębnienia adresatów, którzy od dłuższego czasu nie otwierają i nie klikają. Po ich wyselekcjonowaniu, możemy skierować do nich specjalny mailing lub mini kampanie zachęcają do reaktywacji. Jeśli wciąż nie będzie reakcji, pozostanie nam usunięcie adresu z bazy.
  

Podsumowując: automatyzacja marketingu pozwala na usprawnienie procesu budowania relacji z obecnymi i potencjalnymi klientami, a także na bardziej efektywne wypełnianie założonych celów biznesowych w małych firmach bez konieczności zatrudniania nowych pracowników. Narzędzia te pozwalają m.in. na wysyłanie automatycznych wiadomości w reakcji na zachowania klienta lub ważne wydarzenia, dzięki nim możemy lepiej poznać preferencje i bardziej efektywne zarządzać bazą adresową. 
Należy jednak pamiętać, że marketing automation, działa właściwie tylko dzięki ludziom, którzy potrafią je skutecznie wykorzystać.