Real Time Marketing to jeden z ciekawszych elementów komunikacji marek w sieci. Przez większość firm wykorzystywany jest w działaniach prowadzonych w mediach społecznościowych. Jednak sprawni marketerzy mogą również stosować RTM w pozostałych działaniach e-marketingowych, np. email marketingu. Przeczytaj o tym, jak aktualne wydarzenia mogą znajdować swoje miejsce w komunikacji email.


Czym jest Real Time Marketing?

 

Real Time Marketing, w skrócie RTM, to działania promocyjne, których istota polega na reakcji na aktualne wydarzenia ważne dla społeczności i posiadające medialny oddźwięk. RTM wyłapuje je i wykorzystuje w komunikacji marki. Jednak aby przygotowane komunikaty spełniły zadanie zaangażowania Odbiorców, przekaz musi trafiać w potrzeby i być zgodny z ich nastrojami oraz zachowaniami. Prowadząc takie działania, należy opierać się wiedzy, pomysłowości i pewnej dawce ostrożności. Umieszczenie wydarzeń w nieodpowiednim kontekście może być dla firmy strzałem w kolano. Koniecznością jest przewidzenie, w które sytuacje warto się angażować, a które lepiej pominąć marketingowym milczeniem.

 

Jakie wydarzenia wykorzystuje RTM?

 

RTM to w praktyce reagowanie np: na cykliczne święta takie jak Walentynki, Boże Narodzenie, Czarny Piątek, Cyber Poniedziałek. Wykorzystuje się w nim często imprezy sportowe np. Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej czy Olimpiadę. To także wykorzystywanie w swoim przekazie bieżących wydarzeń i nagłych, niespodziewanych sytuacji. W tej formie marketingu równie ważne, jak samo wydarzenie jest błyskawiczna reakcja na nie i stworzenie kreacji, która spotyka się z dużym odzewem.

 

Zaczęło się od Oreo

 

Real Time Marketing znany jest od dawna. Przez marketerów wykorzystywany był już w latach 90. XX wieku. Jednym z najpopularniejszych jego przykładów (chociaż nie tym związanym z e-mail marketingiem) są działania marki Oreo podczas Super Bowl w 2013 roku. Kiedy na stadionie zgasło światło i zapadły egipskie ciemności marka na Twitterze wypuściła posty mówiące, że w czasie ciemności nadal można jeść ciastka Oreo, co przyniosło jej uznanie w oczach Odbiorców.

Oreo RTM via Email Partners blog

Fot. weareyard.com

 

Zalety RTM

 

Dobrze przygotowana akcja niesie ze sobą wiele korzyści dla firmy. Efekty można zaobserwować zarówno w działaniach marketingowych, jak i PR-owych. Wirusowy charakter sprawia, że tworzony przekaz rozchodzi się czasem w zawrotnym tempie, przez co można ograniczyć koszty promocji i reklamy.

 

Jak działa Real Time Marketing w email marketingu?

 

Wiadomości email to znakomite narzędzie dotarcia do Odbiorców z treściami RTM. Pozwala na szybkie dostarczenie komunikatu i równie szybkie jego odczytanie (maile mamy coraz bardziej „w zasięgu w każdej chwili”. Już dwa lata temu 53% maili było otwieranych na urządzeniach mobilnych, za: litmus.com/blog/53-of-emails-opened-on-mobile-outlook-opens-decrease-33).
Dodatkowo profesjonalny email marketing wykorzystujący personalizację i targetowanie powala ściśle dopasować przekaz do potrzeb grupy.

Warto pamiętać o tym, że RTM w email marketingu może nawiązywać nie tylko do aktualnych wydarzeń ze świata, ale również do rzeczywistych akcji wykonanych przez Klientów. Interesującym przykładem są np. podziękowania za pobyt w hotelu, chwilę po tym, jak gość się z niego wymeldował.

 

W ramach Real Time Marketingu w swoich newsletterach możesz również zaproponować produkty, których konsumenci będą potrzebować ze względu na zaistniałą sytuację. Przykład? Biura podróży, sklepy z odzieżą czy te oferujące wakacyjne wyposażenie oszalały na punkcie słynnego już San Escobar. Wpadka Ministra Spraw Zagranicznych zaowocowała licznymi postami w mediach społecznościowych oraz newsletterami, które oferowały bilety do tego tajemniczego kraju w Ameryce Południowej czy wakacyjne gadżety.

 

Z Real Time Marketingu w swojej komunikacji mailingowej bardzo często korzystają światowe marki. Przykładem jest Evans Cycles (angielski sklep z rowerami i akcesoriami rowerowymi), który wykorzystał mailing nie tylko do zachęcenia do kibicowania brytyjskiemu zespołowi na Tour de France, ale i zaproponował odbiorcom rabat na odzież Team Sky.


Warte dostrzeżenia są newslettery marki kosmetycznej Eve Lom, która na początku czerwca przypomniała swoim Subskrybentom o konieczności ochrony skóry przed słońcem. Ich mailing jest także przykładem stylowo wpasowanego w kreację CTA.

 
Kolejnym przykładem Real Time Marketingu w komunikacji mailingowej jest marka Links London, która nawiązując do turnieju Wimbledon, przygotowała newsletter oferujący specjalną biżuterię inspirowaną tenisem.

Do sportu, a dokładnie do Formuły 1 w wysyłanych wiadomościach nawiązała również firma Tag Heuer.


O sile Real Time Marketingu przekonujemy się każdego dnia – otwierając skrzynki pocztowe, czy też korzystając z mediów społecznościowych.

Inspiracje do działań RTM w email marketingu można rozpocząć od wyboru ciekawych, popularnych wydarzeń, czy też dni wytypowania dni świątecznych w kalendarzu. Dzięki temu można np. zaplanować wysyłkę dedykowaną upalnemu letniemu dniu, końcowi wakacji i powrotowi do szkoły.

 

Jeżeli nie wiesz jak wykorzystać potencjał RTM w komunikacji mailingowej, zapraszamy do kontaktu ze specjalistami Email Partners – stworzymy dla Ciebie newslettery zawsze na czasie.