Według raportu przygotowanego przez amerykańską firmę The Radicati Group w 2017 roku ponad 3,7 miliarda ludzi na świecie korzystało z poczty elektronicznej. Co oczywiste, prognozy na 2018 wskazują na dalszy wzrost. Oczekuje się, że do końca roku nastąpi wzrost o 3% a liczba użytkowników przekroczy 3,8 miliarda. Inne statystyki, pochodzące z BtoB Magazine, dowodzą, że aż 59% marketerów B2B uznało email jako najskuteczniejszy kanał do generowania przychodów. Każdego dnia niesamowita ilość ponad 260 miliardów maili jest wysyłanych i odbieranych. Jak wykorzystać ten ogromny potencjał i szanse, jakie email marketing daje twojemu biznesowi? Eksperci Email Partners przedstawiają 3 propozycje.

Szansa numer 1 – wzrost sprzedaży

Istnieje kilka prostych pomysłów, żeby za pomocą komunikacji newsletterowej zwiększyć sprzedaż:

Mobile first: ponad połowa użytkowników (aż 56%) otwiera newslettery na urządzeniach mobilnych, dlatego dopasuj wygląd szablonu do telefonów i tabletów. Podczas projektowania newslettera i testów pamiętaj, że cztery zdania w emailu na komórce wyglądają jak powieść. Miej to na uwadze podczas określania zawartości i objętości Twojego newslettera.

Odpowiednia liczba emaili: według bloga campaignmonitor idealna częstotliwość wysyłki to raz na dwa tygodnie, a tymczasem według organizacji Digital Marketing Association marketerzy najczęściej wysyłają aż 2-3 newslettery tygodniowo. Testuj wysyłki z różną częstotliwością i wyciągnij stosowne wnioski.

Prawidłowe wyświetlanie się: newsletter testuj na skrzynkach różnych dostawców pocztowych oraz urządzeniach mobilnych, bo statystyki udowadniają, że ponad 71% odbiorców usuwa maile, które nie wyświetlają się prawidłowo.

Równowaga obrazu i tekstu: niedawno serwis Mailchimp zalecił stosowanie proporcji 80:20 – 80% to tekst, a tylko 20% obraz. Ciekawe prawda?

Pożegnania i powroty: według jednego z raportów w ciągu roku tylko 32% klientów złożyło po raz drugi zamówienie w sklepie internetowym. Jednym z najlepszych sposobów zachęcenia obecnych klientów do ponownego zaangażowania się w witrynie jest na przykład specjalna oferta na typ produktu, w kategorii w której klient kupił wcześniej.

Honorowanie lojalności: według serwisu Apparelmag program lojalnościowy może zwiększyć udział marki w rynku nawet o 20 procent. Aż 84% konsumentów twierdzi, że chętniej odwiedza witrynę sklepu z programem lojalnościowym. Nagradzaj aktywność lub podaruj kupon rabatowy na kolejne zakupy.

Szansa numer 2 – wizerunek

Niewielu marketerów pamięta, że public relations to rodzaj działań, które pośrednio wspierają sprzedaż. Sam PR nie jest bezpośrednio odpowiedzialny za zwiększenie przychodów, ale łącząc ze sobą różne narzędzia marketingowe (marketing automation, influence marketing, social media) można połączyć przyjemne z … przyjemnym. Wskaźniki sprzedażowe, wizerunek i rozpoznawalność marki mogą pójść w górę. Jak tego dokonać? Oto kilka pomysłów:

Wykorzystaj segmenty, których używasz w marketing automation. W oparciu o dane subskrybentów (dane demograficzne, historię zakupów, aktywność na Twojej www) stwórz dedykowaną kampanię angażującą konkretny segment bazy.

Pamiętaj, że nie zastąpisz działań PR-owych sprawnie przeprowadzoną komunikacją w mediach społecznościowych. Przysłowiowa dobra prasa i działania wizerunkowe są niezbędnym elementem w komunikacji każdej firmy.

Jednym z problemów komunikacji, opisanym w serwisie Forbes, jest zacieranie się granic między treściami redakcyjnymi a reklamą. Treści PR-owe, prasowe to nie to samo, co czysty, sprzedażowy komunikat. Jednym z kamieni węgielnych zawodu PR-owca jest redagowanie tekstów. Nie zapominaj o tym podczas tworzenia firmowej komunikacji. Przemyć treści wizerunkowe w minimum jednym newsletterze miesięcznie, pokaż firmę od wewnątrz, jej ludzką twarz np: udział marki w akcjach charytatywnych.

Na blogu Talkwalker pojawiły się prognozy i trendy w działaniach PR-owych. Wśród nich punkt: nie zapominaj, że w skrócie PR istotną częścią jest R jak relations. Jak rozwijać relacje w komunikacji email marketingowej? Twórz multimedialne treści w kanałach, które są atrakcyjne dla odbiorców i znajdź dla nich miejsce w swojej komunikacji email.

Ostatni, istotny punkt, jest związany z influence marketingiem. Jak ta gałąź marketingu ma się do PR-u? Influence marketing sukcesywnie zyskuje na znaczeniu jako narzędzie dla branży PR, ponieważ branża poszukuje nowych i pomysłowych sposobów tworzenia poparcia dla swojej marki lub produktów. Wykorzystanie popularnego influencera, który jest liderem na Facebooku, Youtube’ie lub Instagramie, wzmocni przekaz i pomoże dotrzeć do młodszego klienta. Wykorzystanie wizerunku znanej osoby będzie też wspierać aktywność odbiorców w obszarze kampanii mailingowych.

Szansa numer 3 – marka jako ekspert

Kolejna szansa, jaką daje twojej marce email marketing, to przedstawienie firmy w roli eksperta. Tutaj pomysłów na powiązanie tego z email marketingiem jest wiele: newslettery poradnikowe lub zawierające treści, takie jak biuletyny, wpisy blogowe, darmowe ebooki do pobrania.

Od czego zacząć budowanie swojej marki w roli eksperta? Pierwszy krok to zbudowanie strategii treści. Odpowiedz na pytania: Jak chcesz ją prezentować? Za pomocą jakich kanałów: bloga, materiałów wideo, webinarów, eksperckich artykułów, poradnikowych e-booków, chcesz dotrzeć do odbiorców? Testuj różne formy i obserwuj, które sposoby prezentowania treści są najchętniej odwiedzane przez użytkowników. Treści muszą być tworzone regularnie, zaplanuj harmonogram publikacji i trzymaj się ustalonego planu. W kalendarzu newsletterowych wysyłek nie zapominaj o mailingu zawierającym darmową, ekspercką wiedzę.

Nie zapominaj o mediach społecznościowych, szczególnie o serwisie LinkedIn oraz GoldenLine. To miejsce, w którym nie tylko potencjalni pracownicy, ale również klienci i konkurenci szukają informacji o twoim biznesie. Siłą mediów społecznościowych jest system poleceń, rekomendacji, opinii i recenzji. To największa zaleta tego kanału – informacje są ogólnie dostępne, a zasięg globalny. Za pomocą takich narzędzi również zbudujesz ekspercki wizerunek. Dziel się swoją wiedzą za pomocą kanałów online, przekonaj potencjalnych klientów, że posiadasz kompetencje, umiejętności oraz znasz się na swojej branży. To zaufanie może zaprocentować zdobyciem nowego klienta. Pamiętaj, że od eksperta wymaga się dużo, dlatego bądź na bieżąco z nowościami w swojej branży. Bądź ekspertem i nim pozostań – regularnie proponuj nowe pomysły i podsuwaj najświeższe informacje.

Jeżeli szukasz sposobów na zwiększenie wyników w email marketingu lub chcesz powierzyć tę część komunikacji ekspertom, to skontaktuj się z zespołem Email Partners. Nasi zaangażowani specjaliści rozwiążą problemy, zaproponują narzędzia dopasowane do twoich potrzeb i możliwości. Ich otwartość będzie pomocna na każdym etapie wdrożenia i współpracy.