Koniec roku to najbardziej gorący okres dla e-commerce i jedna z najlepszych okazji do pomożenia zysków. Sojusznikiem handlu online jest w tym czasie kalendarz, w którym oprócz Mikołajek i świąt Bożego Narodzenia, znajdziemy także dwa inne zakupowe święta – Black Friday i Cyber Monday. Według danych National Retail Federation, w ubiegłym roku w czasie tych dwóch dni zakupy w internecie zrobiło 108,5 milionów Amerykanów. Z kolei eMarketer przewiduje, że w tym roku sprzedaż online w te dni wzrośnie o 16 procent. Obydwie listopadowe daty warto wykorzystać do przygotowania ciekawych kreacji mailingowych, które napędzą sprzedaż w naszym sklepie.

Black Friday

Black Friday zapożyczyliśmy od Amerykanów, w pakiecie z Halloween i Walentynkami. To wielkie święto obniżek i promocji. W USA statystyczny obywatel zostawia w tym dniu w sklepach 380 dolarów, a przeceny towarów dochodzą do -90%. W Polsce Black Friday nie ma jeszcze tak wielkiej skali i rozmachu, ale z roku na rok cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Black Friday (nazwa wywodzi się od koloru atramentu, którym swe zyski zapisywali sprzedawcy i księgowi) obchodzony jest w pierwszy piątek po amerykańskim Święcie Dziękczynienia – w tym roku będzie to 24 listopada.

W dniu, w którym wszyscy ścigają się na obniżki i promocje, warto zastanowić się jak wyróżnić nasz mailing by zdobyć uwagę odbiorcy i potencjalnego klienta. Jednym z pomysłów może być wykorzystanie animacji. To prosty, ale skuteczny sposób na to by zainteresować odbiorcę naszą ofertą, a może nawet tchnąć nowego ducha w naszą markę. Animowany gif wyświetli się poprawnie w większości klientów pocztowych, zatem nie musimy obawiać się o kwestie techniczne, skupiając się na przygotowaniu dobrej kreacji.

Skoro mowa o duchach, amerykańska marka Casper, której nazwa może przywodzić skojarzenia z tytułem popularnego filmu, którego bohaterem jest duszek Casper, a specjalizująca się w produkcji materacy, przygotowała z okazji Black Friday mailing zatytułowany „Snooze through the sales”, w którym w nietypowy sposób wykorzystała animowany gif. Po otwarciu wiadomości, użytkownik może zobaczyć ekran aplikacji budzik w telefonie komórkowym, w którym animuje się włączanie i wyłączanie poszczególnych godzin budzenia. Pierwsze budzenie zaplanowane jest już na 1:30, a każdej godzinie towarzyszą zabawne opisy, z których wypływa następujący wniosek: jeśli nie wstaniemy przed 1:45 w nocy i nie ustawimy się w kolejce do sklepu, nie zdążymy na Black Friday’owe promocje. Ale jest też inne wyjście – możemy spać dalej, a potem wykorzystać kody rabatowe i zrobić zakupy online.

newsletter_casper

Kolejnym pomysłem na wyróżnienie się w zalewie ofert obniżek i promocji jest wysłanie wiadomości o tym, że… nasz mailing nie jest promocją. Tak właśnie zrobił internetowy sklep odzieżowy Everlane, który tytułem „This Is Not A Sale” z pewnością zachęcił wielu odbiorców do otwarcia maila. Marka zdecydowała się pójść pod prąd i w wysłanym z okazji Black Friday mailingu poinformowała, że sto procent przychodów ze sprzedaży w ten dzień przeznaczy na pomoc fabrykom w Chinach na cele związane z poprawą warunków pracy. Ten odważny ruch z pewnością pomógł firmie wzmocnić markę i pozytywnie wpłynął na jej wizerunek, a hojna propozycja złożona w dniu, w którym wszyscy nastawiają się na zwiększanie zysku mogła zostać zauważona przez tradycyjne media i użytkowników social media.

newsletter_everlane

Cyber Monday

Cyber Monday przypada w pierwszy poniedziałek po Czarnym Piątku – w tym roku jest to 27 listopada. Cyber Monday, w odróżnieniu od Black Friday, dotyczy wyłącznie sklepów internetowych – to reakcja na coraz większy udział e-commerce w całym handlu. Cyber Poniedziałek narodził się oczywiście w USA w 2005 r., ale później dotarł do Europy, a także Ameryki Południowej i Japonii. Statystyki wskazują, że o ile Black Friday jest okazją do zakupu przede wszystkim elektroniki i sprzętu AGD, to podczas Cyber Monday w koszyku zdecydowanie królują ubrania i obuwie.

W ten dzień również warto pomyśleć o tym by wyróżnić się w zalewie komunikatów oferujących zniżki. Możemy na przykład zaskoczyć odbiorców… zdjęciem krajobrazu. Jeśli szukamy wzorcowego przykładu wykorzystania obrazów natury w komunikacji email marketingowej, to z pewnością mocną kandydaturą będzie mailing przygotowany z okazji Cyber Monday przez markę Herschel – kanadyjskiego producenta toreb, plecaków i akcesoriów podróżniczych. Cały przekaz opiera się na zdjęciu przedstawiającym zaśnieżoną scenerię, a komunikat przypomina nam o tym, że tkwić samemu na mrozie to nic przyjemnego. Mamy tylko cztery godziny, aby to zmienić – właśnie tyle zostało do końca cyber poniedziałku. Herschel udowadnia, że mailing zachęcający do zakupów w sklepie można przygotować również bez pokazywania produktów i przekaz wcale na tym nie straci.

newsletter_herschel

Kolejny przykład również nie zawiera zdjęć produktów – bohaterem kreacji jest myszka o imieniu William, która ociepla cały marketingowy przekaz. Mailing przygotowany przez J. Crew jest interesujący jeszcze z dwóch powodów – pokazuje jak ważną częścią kreacji mailowej jest tytuł i że nie tylko krótkie tytuły mogą przyciągnąć naszą uwagę. Prześmiewczy tytuł “The biggest, best, most amazing, OMG, beyond anything, ever, sale event. Starts now” z pewnością ma szansę przykuć naszą uwagę – wysoki wskaźnik open rate gwarantowany! W tym przykładzie ciekawym rozwiązaniem jest również umieszczenie w treści mailingu adresu sklepu J.Crew najbliższego naszej lokalizacji. Cyber Monday to wprawdzie święto handlu internetowego, ale gdy skończy się szaleństwo internetowych zniżek, być może zapragniemy odwiedzić również sklep stacjonarny.

newsletter_jcrew

Podsumowując, Black Friday i Cyber Monday to początek najbardziej gorącego okresu zakupowego w roku, a zarazem świetna okazja dla sklepów internetowych do zwiększenia zysków. Skutecznym narzędziem stymulującym sprzedaż może się okazać email marketing, dlatego warto popracować nad niestandardową kreacją, dzięki której nasz mailing będzie miał szanse zostać zauważonym w zalewie wiadomości komunikujących zniżki i promocje.