Jesteśmy ludźmi i zdarza nam się popełniać błędy. Z ich naprawianiem bywa różnie, czasem przychodzi to łatwo, bywa również trudne. Pomyłkę w tekście na blogu można edytować i opublikować nową wersję artykułu. W mediach społecznościowych możemy usunąć wpis i przygotować nowy, a w niektórych serwisach (Facebook) dokonać jego edycji. W przypadku mailingu sytuacja jest odmienna, nie możemy skorzystać funkcji „cofnij wysyłkę”. Z tego powodu nasze błędy mogą okazać się szczególne kosztowne. Cena pomyłki może okazać się wysoka, szczególnie w kontekście oczekiwań wysokiego wskaźnika ROI email marketingu.
 
Przeciwdziałanie wydaje się proste, wymaga jednak czasu i dokładności. Aby uniknąć pomyłek, każdy email powinien zostać dokładnie sprawdzony i przetestowany przed wysyłką. W praktyce do wykonania jest całkiem pokaźna liczba czynności. Aby pomóc w uniknięciu błędów, przygotowaliśmy 10 elementową checklistę opisującą najważniejsze operacje, o których przy wysyłce mailingu, zawsze powinniśmy pamiętać.
 
1. Zdefiniuj cele mailingu
 
Czy chodzi nam o budowanie świadomości/edukowanie odbiorców? A może oczekujemy od naszych odbiorców konkretnych działań – rejestracji, subskrypcji bądź zakupów w sklepie? Jasno zdefiniowany cel pomoże nam określić wskaźniki, których użyjemy do zmierzenia efektywności naszej kampanii. To pozwoli nam uniknąć prowadzenia wysyłki tak po prostu, „żeby wysłać”.
 
2. Wybierz właściwą grupę odbiorców
 
Czy wysyłamy mailing do całej bazy adresowej, a może tylko do jej części? Czy przesyłamy jednakowy komunikat do wszystkich, czy może powinniśmy dokonać segmentacji i różnicować komunikaty w zależności od cech demograficznych subskrybentów lub ich dotychczasowej aktywności?
 
3. Sprawdź pole „nadawca” i adres zwrotny
 
Ustaw przyjazną, łatwą do skojarzenia i budującą zaufanie nazwę w polu nadawca. Warto przeanalizować, czy nasi odbiorcy lepiej zareagują na nazwę firmy, czy na imię czy może imię i nazwisko zestawione z nazwą firmy. Upewnij się również, czy działa adres mailowy, z którego zostanie wysłany Twój mailing. Przypominamy również ,że adresy w rodzaju donotreply@ zwykle nie są mile widziane przez subskrybentów.
 
4. Sprawdź content
 
Przeczytaj wiadomość próbując „wejść w buty” odbiorcy. Oceń ją oczami tego, do kogo kierujesz swoją komunikację. Zastanów się czy mail zawiera treści, które będą dla niego wartościowe i mogą go zainteresować. Sprawdź mailing pod kątem wyraźnego wezwania do działania (hasło na call to action) oraz to, czy koresponduje ono z celem kampanii. Upewnij się, że treść wiadomości jest poprawna pod względem gramatycznym i stylistycznym?
 
5. Zoptymalizuj kreację
 
Twoja wiadomość powinna wyświetlać się prawidłowo na różnych urządzeniach – komputerach, tabletach, telefonach, w środowisku webmailowym. Pamiętaj też o wersji plain text. Upewnij się, że wersja tekstowa wygląda atrakcyjnie wizualnie, jest spójna ze stroną internetową i że wszystkie linki działają prawidłowo. Sprawdź również linki w wersji html. Zweryfikuj czy przycisk „call to action” jest dobrze widoczny i czy zachęca do wykonania akcji przez użytkownika. Pamiętaj też o zoptymalizowaniu obrazków – powinny one posiadać atrybuty alt i title. Ten pierwszy będzie się wyświetlać, gdy ktoś otworzy wiadomość, ale nie pobierze obrazków, drugi pojawi się po najechaniu kursorem na daną grafikę.
 
6. Otaguj linki
 
Tagowanie linków jest niezbędne do analizowania efektów kampanii i pozwoli nam sprawdzić ile osób kliknęło i otworzyło mailing, ile osób przeszło do sklepu, zrobiło tam zakupy i za jaką kwotę. Jeśli korzystamy z Google Analytics, dostęp do takich danych możemy uzyskać w prosty sposób po zalogowaniu do panelu analitycznego.
 
7. Dodaj link wypisu z newslettera
 
Link wypisu z newslettera to nie tylko wymóg prawny, ale również istotny element budujący relację z użytkownikiem. Nie umieszczając linku wypisu możemy stracić zaufanie odbiorcy i w łatwy sposób go zdenerwować. W żadnym wypadku taki link nie powinien być ukryty!
 
8. Dodaj link podglądu w przeglądarce
 
Warto pamiętać również o dodatkowym linku, przeznaczonym dla użytkowników, którym wiadomość nie wyświetli się poprawnie w programie pocztowym.
 
9. Sprawdź ponownie całość
 
Nawet jeśli wydaje się nam, że pomyśleliśmy o wszystkim, przed samą wysyłką warto jeszcze raz sprawdzić najważniejsze elementy mailingu – szczególnie poprawność działania linków, a także treść pod kątem ewentualnych błędów i literówek.
 
10. Wyberz optymalny czas wysyłki
 
Wydaje się, że ten punkt to „oczywista oczywistość”, jednak przemyślenia wymaga dzień i godzina wysyłki. Decyzja powinna być poprzedzona analizą danych historycznych – w który dzień tygodnia mieliśmy najwięcej otwarć wiadomości, kiedy nasi klienci najczęściej wchodzą na stronę i kiedy dokonują zakupów.
 
Jak widać, lista czynności, które powinniśmy wykonać przed wysyłką newslettera jest całkiem pokaźna. Jeśli brakuje nam na to czasu i zasobów, warto powierzyć takie zadanie wyspecjalizowanej agencji email marketingowej, która przeprowadzi profesjonalną kampanię mailingową.